video inzetten in de zoektocht naar technisch personeel
Openbare zorgvereniging ‘Zorgpunt Waasland‘ biedt thuis- en woonzorg aan in Beveren, Kruibeke, Sint-Niklaas en Zwijndrecht. Met hulp aan huis, dienstencentra, serviceflats, 12 woonzorgcentra, kortverblijven en dagcentra zijn ze één van de grootste spelers in de zorg in Vlaanderen. Zorgpunt Waasland telt meer dan 1600 medewerkers en zoekt personeel wegens uitbreiding, meer bepaald medewerkers voor de afdeling technische dienst. Er worden verschillende openstaande vacatures gelanceerd voor technische medewerkers, die zo snel mogelijk ingevuld moeten worden.
Met een doordachte employer branding strategie de juiste medewerkers aantrekken
Wat zijn de pijnpunten bij het zoeken naar geschikte kandidaten en het invullen van de vacatures?
- De huidige arbeidsmarkt is een kandidatenmarkt. Meer kandidaten dan jobs… zeker in bepaalde knelpuntsectoren, waaronder technisch competente medewerkers. Eruit springen met straffe content is belangrijk.
- ‘Technisch specialist’ is een enge term en filtert meteen de vijver van kandidaten. Een correcte jobomschrijving om een zo ruim mogelijk publiek aan te spreken is cruciaal.
- De juiste doelgroep bereiken is een hele opdracht. Dit doen we door te vertrekken vanuit het ideale kandidatenprofiel (kandidaten ID), vervolgens door het opstellen van pakkende content (d.m.v. video in combinatie met social media) en als laatste stap een maximaal aantal advertentie impressies en kliks naar de vacatures te realiseren.
Hartenjagers focust zich bij deze opdracht voornamelijk op het eerste aspect.
De briefing
- 60 seconden video
- Kort & krachting
- Generalistische video
- Mens en jobinhoud in beeld brengen
- Funfactor & collegialiteit
- Combi met dronebeelden
Het resultaat?
De video heeft heel wat kandidaten overtuigd om zich aan te melden op infoavonden en uiteindelijk te solliciteren. Zo waren er bijvoorbeeld voor één van de vacatures 10 kandidaten, waarvan 6 kandidaten weerhouden. Een ongelofelijk resultaat! Zowel de kwantiteit als de kwaliteit van de kandidaten was enorm. Zorgpunt Waasland heeft voor het eerst een wervingsreserve behaald voor dit type vacatures.
Dit behaalde vooropgestelde resultaat ging ook gepaard met een onvoorzien neveneffect. Het team had een deugddoende opnamedag achter de rug en voelde zich meer met elkaar verbonden dan ooit. Men kan spreken van een geslaagde teambuilding, waar de funfactor duidelijk te merken was.
Deze case is een prachtig voorbeeld van teamwork en doelgerichte communicatie om de employer branding van Zorgpunt Waasland een boost te geven. Zorgpunt Waasland sluit nieuwe toekomstige samenwerkingen niet uit. Wij blij! 🙂